Ga naar home Ga naar informatie over ARGA Bekijk de locaties op de kaart Arga's geborgen vliegtuigen Vind hier informatie over gecrashte piloten Wilt u meer informatie, contact ARGA.

De Berging van Messerschmitt 109G-14/AS van 7./JG77, Wkn 784155

Piloot van de Luftwaffe Erich Ett

Erich Ett portret 1  Erich Ett Unteroffizier  Erich Ett bij zijn proppeller 

Tijdens onderzoek in de regio Eefde, werd de ARGA getipt over het feit dat zich in een perceel bouwland tussen Eefdese Enkweg 17 en 19 nog een Duits jachtvliegtuig in de grond zou bevinden. Volgens een getuige zou dit toestel in 1945 zijn neergestort. Na bestudering van luchtfoto's uit 1944 en 1945 bij de topografische dienst in Emmen, bleek dat het toestel tussen 29 november 1944 en 23 januari 1945 moest zijn neergestort.

graafmachine1  Graven bij Eefe 2  Graven bij Eefde 3  Graven bij Eefde 4 graven_6 graven bij Eefde 6  Graven bij Eefde 7  graven bij Eefde 8 

Een verdere aanwijzing werd gevonden in een rapport van de luchtbeschermingsdienst van Zutphen van 14 januari 1945. Hierin staat het volgende citaat: "Boven de stad woedt een luchtgevecht omstreeks 13.50 uur. Een vliegtuig stort neer in de gemeente Gorssel. De piloot drijft met zijn valscherm in de richting van Brummen af"

graven bij Eefde 9 Graven bij Eefde 10  graven bij Eefde 11  graven eefde 18  graven bij Eefde 12  graven bij Eefde 13  graven bij Eefde 14  graven Eefde 17

Tijdens locatieonderzoek met een metaaldetector en diepzoekapparatuur vindt de ARGA de crashplaats van het toestel. Het wrak bevond zich nog compleet in Eefdese bodem. De berging werd uitgevoerd op 16 maart 2002, een zonnige voorjaarsdag. Tijdens de berging werd duidelijk dat het toestel zich met een ongelofelijke kracht in de grond had geboord. Het motorblok werd uiteindelijk op ruim 7 meter diepte geborgen en het toestel wordt geïdentificeerd als dat van Oberfeldwebel Erich Ett van 7./JG77

Meer over Erich Ett vindt u hier

Voor meer webdesign, bezoek Aquawebdesign.ga naar de sitemap