Ga naar home Ga naar informatie over ARGA Bekijk de locaties op de kaart Arga's geborgen vliegtuigen Vind hier informatie over gecrashte piloten Wilt u meer informatie, contact ARGA.

Het laatste nieuws over vondsten, opgravingen en ontwikkelingen over al geborgen vliegtuigen.

07-05-2016

Op zondag 10 juli 2016 zal Sander Woonings van de Stichting ARGA opnieuw de lezing geven over het zeer bijzondere verhaal achter de crash van Spitfire PR IB N3069. De allereerste RAF Spitfire die door de Luftwaffe tijdens de 2e Wereldoorlog onderschept en neergeschoten werd. Deze Spitfire, een fotoverkenner, werd op 22 Maart 1940 op grote hoogte onderschept door twee Duitse Messerschmitt Me109E-1 jachtvliegtuigen boven Herwen(gem. Rijnwaarden).

Het verhaal van deze crash kunt u ook lezen op deze website.

Wheatley lezing

De onderschepping van de Britse vlieger, Flying Officer C.M WHEATLEY was tot in de jaren ’80 van de vorige eeuw omgeven door mysterie en onduidelijkheid. Na meer dan 25 jaar research worden alle feiten onthuld in een 2 uur durende lezing waarin vele nog nooit getoonde foto’s en documenten de lezing zullen ondersteunen.

In 2013 en 2014 is deze lezing ook enkele malen gegeven maar tijdens de lezing van 10 juli a.s. zullen nieuwe foto’s en documenten leiden tot nieuwe inzichten en conclusies aangaande deze crash.

De lezing zal gegeven worden voor onze zuster stichting. De Stichting Aircraft Recovery Group 1940-1945(ARG).

Aanvang lezing: 14:00 uur

Adres:

Luchtoorlog Museum 1940-1945 “Fort bij Veldhuis”

Genieweg 1

1967 PS Heemskerk

Tel: 0251-230670

www.arg1940-1945.nl

Informatie over het museum en entreeprijzen op de website van de Stichting ARG.

28-03-2015

leven_in_angst

De ARGA heeft mogen meewerken aan de tentoonstelling “Leven in Angst en Hoop” welke in het kader van 70 jaar bevrijding te zien is in het Liemers Museum te Zevenaar.

In deze indrukwekkende tentoonstelling, die voornamelijk de gevolgen voor de burgerbevolking tijdens de Tweede Wereldoorlog in de regio De Liemers en Doesburg laat zien, heeft de ARGA een gedeelte van de tentoonstelling ingericht met een drietal vliegtuigcrashes die in directe omgeving van Zevenaar hebben plaats gevonden.

De tentoonstelling is vanaf 27 maart t/m 31 mei 2015 te bezichtigen in Het Liemers Museum.

Meer informatie over deze tentoonstelling en openingstijden vind u op de website van het Liemers Museum: www.liemersmuseum.nl

11-01-2015

Na de lezingen in Lobith, Hengelo(Gld) en het Aviodrome in Lelystad over de fotoverkennings Spitfire van Herwen kregen we aantal nieuwe tips binnen over de crashplaats van het toestel. Zoals sommige wellicht nog weten is de exacte crashplaats nog steeds onbekend. De nieuwe tips waren absoluut de moeite waard om te onderzoeken.

Tijdens de lezing voor de Studiegroep Luchtoorlog(SGLO) in het Aviodrome in november kregen wij het aanbod van een bedrijf gespecialiseerd in bodemonderzoek voor een onderzoek in het gebied waar de Spitfire hoogst waarschijnlijk neerkwam. Het aanbod namen wij dankbaar aan. Dit bedrijf beschikt over uiterst moderne meetapparatuur om op land en water onderzoek te doen.

spitfire_herwen

Na toestemming te hebben gekregen kon het onderzoek op 23 december j.l. worden uitgevoerd. Er werd een zoekgebied uitgezet en tegen 11.00 uur was het onderzoek in volle gang. Tegen 14.00 uur was het uitgezette zoekgebied afgezocht en konden de eerste resultaten worden bekeken. Er zijn in ieder geval een aantal opvallende en interessante metingen gedaan in een voor de rest “schoon” zoekgebied. Deze resultaten worden nu verder geanalyseerd.

24-04-2014

Spitfire PR IB N3069 Photographic Development Unit(PDU)

Op 22 maart 1940 stort er na een kort luchtgevecht boven het oosten van Nederland een Brits vliegtuig neer in de ondergelopen uiterwaarden bij het dorp Herwen (gem. Rijnwaarden).

Er bestond grote onduidelijkheid over de identiteit van piloot en toestel. Pas in de jaren ’80 van de 20e eeuw wordt de identiteit van het toestel duidelijk. Het verhaal over deze crash staat op deze website beknopt beschreven.

Na meer dan 24 jaar intensieve research door Sander Woonings van de Stichting Aircraft Research Group Achterhoek (ARGA) zijn nu alle facetten over dit luchtgevecht samengebracht in een ruim 40 pagina dikke publicatie met vele foto’s, documenten en zelfs een interview met de Duitse vlieger in hoogwaardige drukkwaliteit.

Prijs: 20 euro inclusief verzendkosten.

Heeft U interesse: neemt u dan contact op met Sander Woonings via onderstaand mailadres o.v.v.

Publicatie Spitfire N3069

a.woonings@chello.nl

spitfire_n3069_boek

10-11-2013

De heer Vincent Lambooy van vakgarage Lambooy in Loerbeek(Gld) heeft een aantal vliegtuigonderdelen aan de ARGA geschonken. Het grootste deel van deze onderdelen heeft zijn vader uit het wrak van een Amerikaanse Boeing B-17F bommenwerper gehaald nadat deze bij Beek(Gld) was neergestort op 22 juni 1943. (zie Research nummer 15, augustus 2011)

Bij deze onderdelen zaten o.a. een tweetal zuurstofregulators, tandwielen van de buikkoepel, switch boxes en vele andere interessante onderdelen. Wij zijn de heer Lambooy dan ook zeer dankbaar dat hij deze onderdelen aan de Stichting heeft geschonken!

berging B17  berging B17  berging B17  berging B17  Berging Boeing B-17F   berging spitfire terborg 3  berging spitfire terborg 1 

Op 22 juni 1943 rond kwart voor tien 's morgens werd deze B-17F bij Beek(Gld) neergeschoten door Duitse jagers. Het serienummer van het toestel was 42-29826 en het behoorde tot het 508th Bombardment Squadron van de 351st Bombardment Group (Heavy).

flyingfortress

Het toestel en bemanning vlogen die dag hun gevechtsmissie naar het doel Hüls bij Krefeld (D). Op de terugweg werden ze aangevallen door een groot aantal Duitse jachtvliegtuigen, die erin slaagden om 2 motoren in brand te schieten. De piloot, Leo P. Turgeon kon zijn zwaar beschadigde toestel nog een tijd in de lucht houden maar gaf uiteindelijk het bevel aan zijn bemanning om het toestel te verlaten. Deze bemanning bestond uit de onderstaande mannen:

  1. eerste luitenant Leo P. Turgeon (piloot)
  2. tweede luitenant Burton W. Caruso (co-piloot)
  3. tweede luitenant Charles R. Bryant, Jr. (navigator)
  4. tweede luitenant John R. Turney (bommenrichter en neuskoepelschutter)
  5. technical sergeant John W. Cabaniss (boordwektuigkundige en rugkoepelschutter)
  6. staff sergeant Lawrence J. Ferns (radiotelegrafist)
  7. sergeant Edward Knower Jr (linker zijluikschutter)
  8. sergeant Video Pacciotti (buikkoepelschutter)
  9. staff sergeant Fred L. Aye (rechter zijluikschutter)
  10. staff sergeant Leasure B. McGinniss (staartkoepelschutter)

Het toestel explodeerde in de lucht nadat alle bemanningsleden het vliegtuig veilig hadden verlaten met hun parachute. Brokstukken van het” vliegend fort” kwamen over een groot gebied neer in de Montferlandse bossen ten oosten van Beek(GLD). In de jaren ’90 van de 20e eeuw werd veelvuldig door de ARGA met metaaldetectoren gezocht naar onderdelen van de B-17. Veel werd er gevonden waaronder zelfs de complete linker zijluik mitrailleur, een Browning .50cal.

De geschonken onderdelen zijn dan ook een waardevolle aanvulling voor het verhaal achter deze crash welke zeer binnenkort gepubliceerd zal worden op onze website.

berging Spitfire Terborg 23  B17_.50cal_clean 

11-11-2012

Op zaterdag 4 augustus jl. heeft de ARGA naar aanleiding van de resultaten van het grondradaronderzoek en na lang en intensief overleg met de landeigenaren een locatieonderzoek uitgevoerd op de crashplaats van een Messerschmitt Me 109G-6 die tijdens de septemberdagen van 1944 was gecrasht bij Netterden.

digger

De doelstelling van dit onderzoek was om te bekijken hoeveel er nu daadwerkelijk van het wrak in de grond zou zitten en of dit zou kunnen leiden tot de identificatie van het toestel. In het voortraject, wat reeds enkele jaren geleden werd ingezet, waren een aantal tegenstrijdige zaken ontdekt. Zo waren er een aantal tegenstrijdige ooggetuigenverslagen die te maken hadden met wat er nu door Duitse troepen exact na de crash reeds was geborgen dan wel was weggehaald. Ook verhalen over het feit dat na de oorlog, in de jaren ’50 van de vorige eeuw, metaalhandelaren delen hadden weggehaald maakten het interpreteren van alle resultaten van het grondradaronderzoek en uitgevoerde grondboringen niet makkelijker. Conclusie van alle voorbereidende onderzoeksresultaten was dan ook dat het noodzakelijk was om een oriënterende opgraving uit te voeren.

Besloten werd om met een kleinere kraan dan waar de ARGA doorgaans mee werkt het onderzoek uit te voeren. Al snel werd duidelijk dat men in het verleden inderdaad een berging dan wel een bergingspoging had ondernomen. Op 1 ½ meter diepte werd beplanking gevonden die waarschijnlijk door de toenmalige bergers was gebruikt. Nadat deze planken waren verwijderd werd slechts een halve meter dieper de cockpit ontdekt. Op dit moment kon er al geconcludeerd worden dat het toestel helaas grotendeels geruimd was wat de identificatie ernstig kon bemoeilijken. De cockpit was echter ongeroerd en het instrumentenpaneel met tal van instrumenten kon worden geborgen. Ook werd nog een MG 131, 13mm mitrailleur gevonden in een opmerkelijke staat van conservering. Nadat de cockpitdelen waren geborgen bleek inderdaad dat alle grote delen zoals de motor, landingsgestel e.d. ergens in het verleden waren geborgen.

ME109 dashboard parts

De hoop dat het toestel nog geïdentificeerd zou kunnen worden was minimaal aangezien tijdens het onderzoek geen enkel aanknopingpunt was gevonden. Echter bij nadere inspectie van de instrumenten die gevonden waren kwamen een aantal vreemde zaken aan het licht. De toerenteller die doorgaans van het mechanisch aangedreven type is bij een Me109, was bij dit toestel van het elektrisch aangestuurde type, iets wat door de ARGA nog niet eerder was gezien. Nader onderzoek wees uit dat deze type toerentellers in de met een 3 cm kanon (MK 108) uitgeruste Me109’s werden geplaatst. Dit werd uiteindelijk bevestigd door de vondst van de doorlaadknop van het kanon, welke aan de stuurknuppel werd gemonteerd. Hierdoor wordt het aantal toestellen dat in aanmerking komt voor deze crash aanzienlijk verminderd en groeit de hoop op identificatie.

schakelaar dashboard ME 109

De identificatie is nog in volle gang en zodra de ARGA hier iets over kan melden zal dit in de volgende nieuwsbrief en op de website worden vermeld.

Zo blijkt dat ook met het gebruik van alle moderne middelen, zoals grondradar e.d. het moeilijk blijft om in de grond te kijken en dat men in de meeste gevallen toch moet graven om extra informatie te verkrijgen om zodoende meer kans te hebben op identificatie van het toestel. Ondanks het feit dat we maar een klein deel van het toestel geborgen hebben, was dit onderzoek erg succesvol. De primaire doelstelling is 100% behaald en met de gevonden onderdelen heeft de ARGA zeer goede hoop om dit toestel toch nog te kunnen identificeren.

Wordt vervolgd…….

30-03-2012

grond radar

ARGA doet onderzoek met de modernste apparatuur!

Op woensdag 22 februari 2012 heeft de ARGA tijdens een veldonderzoek voor het eerst Ground Penetrating Radar (grondradar) ingezet. De resulaten ervan waren veelbelovend en worden op dit moment verder geanalyseerd. Zo snel als hierover meer bericht kan worden zal dat op de site worden gemeld.

12-03-2011

Het eerste veldwerk van 2011 is een feit. Op zaterdag 12 maart 2011 is er een locatie-onderzoek uitgevoerd op de crashplaats van een Duitse jager. Na een tip te hebben ontvangen werden op een akker en in het aangrenzende bosperceel de restanten van een Messerschmitt Me 109 gevonden. De vondst van de rechter raamstijl van de cockpit bevestigde dit onomstotelijk.

locatie onderzoek

De onderdelen lagen over een groot stuk land verspreid, wat doet vermoeden dat het vliegtuig compleet is "versplinterd". De kleine onderdelen waren echter wel goed bewaard gebleven. Nadat met de metaaldetector de crashplaats goed was onderzocht is er met de diepzoeker gekeken of er nog meer delen van het wrak zouden liggen. Dit onderzoek wees echter uit dat het wrak er niet meer ligt. Nu begint de taak om te onderzoeken welk toestel dit geweest zou kunnen zijn.

locatie onderzoek cockpit

03-12-2010

Huwelijk Mervin Wheatley   newspaper Wheatley

De vele regen heeft dit najaar, wederom, voor een volledige stop van ons veldwerk gezorgd. Het najaarsproject dat wij in de planning hadden is hierdoor naar 2011 doorgeschoven. Het is niet anders! Het archiefonderzoek gaat natuurlijk wel door en daar zijn een aantal zaken bij ontdekt; Recente research resultaten aangaande de crash van Spitfire PRIB N3069, welke op 22 maart 1940 bij Herwen neerstortte, hebben een aantal opmerkelijke zaken opgeleverd.

In een poging om familie van F/O Wheatley te vinden heeft de ARGA in Wheatley's geboorteplaats en omgeving mensen met dezelfde achternaam aangeschreven. Uiteindelijk meldde zich Albert Wheatley. Geen familie, maar wel bijzonder geïnteresseerd in de luchtoorlog, bood hij zijn hulp aan om te proberen het één en ander voor ons te onderzoeken. Dit resulteerde in ieder geval in een aantal krantenknipsels welke melding maakte van zijn trouwen met Joan Leal, maar ook van zijn vermissing.

Tevens bleek dat F/O Wheatley al op 19-09-1936 bij 6 FTS(Flight Training School) te Netheravon zijn opleiding was begonnen en gereed was op 21-05-1937. Op 22-05-1937 werd hij geplaatst bij 105 squadron, gestationeerd in Rheims, Frankrijk. Begin 1940 waren er een aantal piloten van 105 squadron, waaronder Wheatley, die zich vrijwillig hadden aangemeld om bij de Photographic Development Unit te gaan vliegen.

(Bron: Albert Wheatley, Worthing en Photographic Reconnaissance, Andrew J Brookes)

04-08-2010

In verband met persoonlijke omstandigheden is ons werk het eerste helft van het jaar totaal tot een stop gekomen, met name het veldwerk. Echter nu het één en ander weer in een wat rustiger vaarwater is terecht gekomen kunnen wij langzaam zaken weer gaan oppakken….zoals het veldwerk.

veldwerk

Dat heeft geresulteerd in een aantal locatie onderzoeken die met positief resultaat zijn afgesloten. Het onderzoek op deze crashplaatsen, van een tweetal Duitse jagers, heeft er toe geleid dat wij konden vaststellen om welke type jagers het ging en waardoor een klein stukje van de puzzel(s) weer op hun plek zijn gekomen.

motorblok spitfire

Zodra hier meer over bekend zal zijn zullen wij dat berichten. Tevens hebben wij vorig jaar de Spitfire motor die in Wehl is geborgen op een bok gezet, hierboven ziet u een foto.

Voor meer webdesign, bezoek Aquawebdesign.ga naar de sitemap