Ga naar home Ga naar informatie over ARGA Bekijk de locaties op de kaart Arga's geborgen vliegtuigen Vind hier informatie over gecrashte piloten Wilt u meer informatie, contact ARGA.

Erich Ett, piloot van de Messerschmitt 109G-14/AS

Op 14 januari 1945 kreeg Erich Ett samen met nog 3 andere vliegers de opdracht om USAAF bommenwerpers die waren aangeschoten en op de terugweg naar Engeland waren te onderscheppen en neer te halen. Bij de start kreeg één van de 109's motorproblemen en bleef achter. Erich Ett samen met Leutnant Hekel en Leutnant Kaiser vlogen vanaf hun vliegbasis Bönninghardt Süd richting het noord oosten. Het was deze dag helder winterweer met matige vorst. In de omgeving van Zutphen werd het drietal echter onderschept door een groot aantal RAF Spitfires en waarschijnlijk ook Hawker Tempest jagers.

Erich Ett young and old

Totaal verrast, was het Leutnant Hekel die bij het eerste vuurcontact met een zwarte rookpluim werd neergeschoten. Ofw Ett vloog een zeer scherpe bocht om de Britse jagers kwijt te raken en verloor daarbij ook het zichtcontact met Leutnant Kaiser die ook ten prooi viel aan de Britse jagers.

Tijdens het luchtgevecht wat nu in alle hevigheid woedde kon Ofw Ett nog wel effectief een Spitfire onder vuur nemen maar kon door het overwicht aan Britse toestellen niet zien of het daardoor ook neerstortte. Totaal omringd door Britse Spitfires probeerde Erich Ett met 110% motorvermogen van zijn nieuwe Me109G-14/AS in de wolken te ontkomen. Op precies dat moment werd zijn toestel getroffen in de vleugel. Het werd voor Erich Ett duidelijk dat hij in dit luchtgevecht niet kon ontkomen.

Fluchbuch Erich Ett 1943  Erich Ett flieger abzeichen.  Erich Ett flieger abzeichen in stoff  rontgen arm Erich Ett

Kort nadat zijn kist voor de eerste keer was getroffen knalde het opeens in de cockpit. Rook vulde de kabine en bloed spatte tegen de gepantserde voorruit. Een 20mm explosief had zijn rechterarm zwaar verminkt en het toestel was onbestuurbaar geworden. Bewust van hetgeen wat net in de cockpit was gebeurd maakte Erich Ett zich onwaarschijnlijk kalm gereed om het toestel te verlaten.....geen pijn, geen stress. Cockpitdak weg....keelmicrofoon losmaken.....losgespen.

Op het moment dat Erich Ett met zijn hoofd buiten de cockpit kwam werd hij al uit zijn kist gezogen waarbij hij ook het kielvlak van het toestel raakte. Op het moment van springen bevond de Me109 zich ongeveer op 6500m hoogte.

Na geruime tijd aan zijn parachute te hebben gehangen kwam Ofw Ett bij een Duitse FLAK-stelling nabij Brummen terecht waarna hij, na eerste hulp te hebben gekregen, werd overgebracht naar een lazaret in Lochem.(Krieglazaret 5-686 Abt. Heuvel-Enk).

Tijdens de afsluitende archiefonderzoeken wordt ontdekt dat Erich Ett nog leefde en er wordt contact gemaakt. Tijdens het eerste bezoek komen veel emotionele herinneringen boven. Zo ook zijn herinnering van een Nederlandse verpleegkundige die hem in zijn eerste zware uren na de operatie had bijgestaan. Een in zijn ogen onvoorstelbare onpartijdige hulpverlening die diepe bewondering afdwong.

Zelfs zo diep dat na ruim 57 jaar hij nog steeds haar naam wist en een aantal andere niet onbelangrijke zaken, zoals haar toenmalig adres. Ook deze vrouw kon worden opgespoord. En na voorzichtig het idee voor een ontmoeting te hebben voorgesteld kon dit ook worden gerealiseerd. En zo kwam het dat na 57 jaar patiént en verpleegkundige elkaar weer konden ontmoeten wat uiteraard emotioneel het een en ander losmaakte.

Erich en Toos  Erich, Rita, Jan Rengelink  graven bij Eefde 16

Inmiddels is men alweer bijna 7 jaar verder en heeft Erich Ett zijn memoires, die hij al eerder uitbracht, aangevuld met het gehele verhaal van de berging, de ontmoeting met zijn verpleegkundige enz enz, opnieuw uitgebracht en heeft hij zijn medewerking verleent bij het maken van de documentaire "Memories in Mud". De ARGA is Erich Ett zeer dankbaar voor de donaties die hij aan de ARGA heeft gegeven. Op 9 augustus 2008 is Erich Ett na een kort ziekbed overleden. Zijn vrouw Rita overleed in maart van hetzelfde jaar.

Voor meer webdesign, bezoek Aquawebdesign.ga naar de sitemap