Ga naar home Ga naar informatie over ARGA Bekijk de locaties op de kaart Arga's geborgen vliegtuigen Vind hier informatie over gecrashte piloten Wilt u meer informatie, contact ARGA.

De berging van de Spitfire van Patterson in Terborg, neergestort op 26 september 1944

 George Rudolph Patterson

Op zaterdag 7 april 2007 heeft de ARGA een locatie onderzoek uitgevoerd met aansluitend de berging van de restanten van Spitfire MkIXB met het serienummer ML-318. Het toestel is neergestort op 26 september 1944 om 14.20 uur , de dag na het einde van de slag om Arnhem.  group_pattersonDe piloot F/Lt George Rudolph Patterson van 416 squadron RCAF kon zijn toestel verlaten met zijn valscherm. Het toestel kwam neer aan de Pellendijk in Terborg. Het politierapport van de Gemeentepolitie Doetinchem zegt het volgende:

"26 september 1944, 14.25 uur: Luchtalarm beëindigd. Volgens binnengekomen berichten is boven Gaanderen één vliegtuig neergeschoten".Spitfire Mk IXB ML-318

F/Lt Patterson steeg die dag op van de basis Le Culot B-68 om 11.50 uur samen met 10 andere Spitfires van 416 squadron voor een "low cover patrol" in het gevechtsgebied ten Zuiden van Arnhem, waar op dat moment nog hard gevochten werd. In de omgeving van Arnhem werden 20 Duitse toestellen onderschept waarvan er 2 werden neergeschoten, en 2 beschadigt. Het waren toestellen van "Gefechtsverband Späte" waarmee de Canadezen in gevecht raakten. Deze eenheid bestond uit 10 Fw 190's van IV./JG 54 en 20 Fw 190 toestellen van III./JG 11, ze waren om 13.45 uur opgestegen van Plantlünne (IV./JG 54) en om 13.35 van Achmer (III./JG 11) voor "Tiefangriffe in Raum S. Nijmegen". Ze raakten echter gedesoriënteerd en men besloot om terug te vliegen naar de basis. Op de terug- vlucht werden ze van bovenaf aangevallen door Canadese Spitfires. Er ontwikkelde zich een luchtgevecht waarbij 416 sq een Spitfire verloor. III./JG 11 verloor 2 toestellen; Hptm Funck bij Drempt en Uffz Barion bij Herwen, beide wisten zich per parachute te redden. major spaete

F/Lt Patterson koos een Fw190A-8 uit en ging in de aanval. Van zeer lage hoogte vloog hij frontaal op de Fw 190 af. Het Duitse toestel werd gevlogen door Major Wolfgang Späte. Op dat moment de Kommandeur van IV./JG54. Een zeer ervaren vlieger met al meer dan 90 "Abschussen" waarvan vele aan het oostfront.

 Major Wolfgang Spaete confirmed attack spitfire

Hij zag de Spitfire van Patterson op zich af komen. In reactie op de aanval van Patterson vloog hij een zg. "Immelman" Een manoeuvre waarbij Späte achter F/Lt Patterson kwam. Hierdoor kon Major Späte F/Lt Patterson direct onder vuur nemen waarbij de Spitfire onmiddellijk zwaar werd getroffen in o.a de radiateurs/oliekoelers. Dit alles gebeurde op nog geen hoogte van 500 meter. F/Lt Patterson verliet direct zijn toestel waarna deze tussen een woonhuis en een schuur aan de Heidedijk doorvloog en even later crashte achter het "Kattebosje"aan de Pellendijk in Terborg.. F/Lt Patterson werd hangend aan zijn parachute beschoten en liep daarbij een zware verwonding aan zijn linker onderarm op. Onmiddellijk na de landing werd hij door de Duitsers gepakt en krijgsgevangen genomen. 

Patterson werd behandeld door dokter van Haaften (huisarts) en naar het St. Antonia ziekenhuis in Terborg gebracht waar zijn rechter onderarm werd geamputeerd. Hij werd op 10 oktober 1944 overgebracht naar Dulag Luft (ondervragingscentrum Luftwaffe). Op 18 januari 1945 wordt hij door het Internationale Rode Kruis gerepatrieerd naar Engeland en in februari 1945 is hij terug in Canada. Op 14 september 1945 wordt F/Lt George Rudolph Patterson onderscheiden voor zijn inzet met het Distinguished Flying Cross (DFC)

"This officer has completed numerous sorties. He has destroyed four enemy aircraft and nearly 100 enemy transport. As a flight commander he has achieved outstanding results and his daring in attacking ground targets has been an inspiration to other pilots in his squadron. Flight Lieutenant Patterson has at all times shown a high standard of devotion to duty."

berging Spitfire Terborg 23  berging spitfire terborg 24  Berging Spitfire Terborg 1  berging spitfire terborg 3  berging spitfire terborg 1  berging spitfire terborg 2  Kraan bij spitfire Terborg  kraan spitfire terborg  berging spitfire terborg 7  berging terborg spitfire 8  Terborg berging spitfire 9  berging terborg spitfire 10  Spitfire Terborg berging 11  Spitfire berging Terborg 12 

De berging van Spitfire MkIXB ML-318 is op zaterdag 7 april 2007 uitgevoerd. De metingen met diepzoekapparatuur wezen uit dat er mogelijk een groot gedeelte van wrak nog aanwezig was. Er werd besloten om in eerste instantie een proefopgraving uit te voeren om te bekijken hoeveel er van het wrak nog aanwezig was. De eerste wrakstukken lagen niet bijzonder diep. Op ruim 1 meter diepte trof de ARGA een wirwar aan van aluminium, kabels en andere vliegtuigdelen.

berging spitfire terborg 14  Spitfire berging Terborg 13  spitfire terborg berging 15  Spitfire Terborg berging 16  Berging Spitfire Terborg 17  Berging Spitfire Terborg 18  berging_spitfire_terborg_19  berging spitfire terborg 21  berging spitfire terborg  berging Spitfire Terborg 20  Berging Spitfire Terborg  Spitfire Terborg berging 26  Berging spitfire Terborg 27  berging spitfire terborg 

Omwonenden kwamen nieuwsgierig kijken naar wat er gevonden werd. Ook nu kwamen er weer diverse verhalen los van toen.....maar ook het verhaal dat de motor reeds was opgegraven. Het was moeilijk te zeggen of dat ook daadwerkelijk het geval was aangezien er een grote hoeveelheid wrakdelen in de grond lagen verborgen. Nadat het gat aanzienlijke afmetingen had gekregen en ongeveer 1 1/2 meter diep was werd er een nieuwe meting gedaan met de diepzoekapparatuur. De meting hiervan was niet geheel bevredigend. Indien de motor er nog zou liggen lag deze beslist niet dieper dan dat er al gegraven was. En toch lagen er zoveel vliegtuigdelen dat verder gaan met de hand geen optie was.

Spitfire berging Terborg 29  berging spitfire terborg 30  berging spitfire terborg  berging spitfire terborg 32  berging spitfire terborg 33  berging spitfire terborg 34  berging spitfire terborg 35  berging spitfire terborg 36

Gezien de resultaten van de tweede meting werd besloten om een kraan in te zetten. Deze arriveerde kort na deze beslissing. Nadat de berging met de kraan werd voortgezet bleek al snel wat de oorzaak was van de ruime meting met de diepzoekapparatuur. Beide radiateurs/oliekoelers en alles wat daar om heen zit lagen ongeveer een meter uit elkaar op dezelfde diepte in de grond. Daardoor gaf de diepzoeker een zeer grote uitslag. Desondanks zijn er veel interessante onderdelen gevonden waaronder natuurlijk de koelers zelf maar ook de antenne in opmerkelijke staat. Het vermoeden bestaat dat door de geringe hoogte waarop het luchtgevecht plaats vond het toestel grotendeels boven de grond heeft gelegen. De Duitse troepen hebben waarschijnlijk het een en ander in de inslagkrater gegooid. Tevens zijn er diverse onderdelen teruggevonden die aan de motor zaten zoals motorsteunen en gedeeltes van de turbo van de Merlin 66.

Voor meer webdesign, bezoek Aquawebdesign.ga naar de sitemap